Vilius wrote: ↑2025-01-17 19:21
Bet, nepaisant šių trūkumų, pati idėja, kad moralė yra sudaryta iš dviejų tarpusavyje susipynusių komponentų man visai patinka - tik aš ribą brėžčiau labiau tarp
asmenybės moralės ir
minios moralės.
Hmm... Įdomu, kodėl taip išskyrei? Pvz., ką tau toks atskyrimas paaiškina ar duoda?
Dėl "minios" moralės, tai kai žmonės kur nors lokaliai susimeta į vieną didelę minią, tai kartais atgrasios ir neretos būna didelės dalies žmonių tam tikros bukumo ar kitokios keistos apraiškos minioje. Kažkas pasikeičia daliai žmonių, kai jie būna minioje, ir kiek kitaip jie ima veikti. Nei paskirai ar siauresnėse žmonių grupėse.
Beskaitinėdamas įvairius kultūrinių skirtumų aprašymus susidariau įspūdį, kad pas japonus egzistuoja tam tikra specifinė ir pakankamai stipri "minios" moralė. Pvz., japonai savo santykius su kitais neretai skirsto į "honne" (本音 - tikras garsas) ir "tatemae" (建前 - fasadas, pastatytas priekyje). Daug įvairių vakariečių šiuo aspektu yra daug laisvesni.
Beje, šiek tiek nustebau, kad, pvz., japonai žudosi maždaug du kartus mažiau nei kokie pietų korėjiečiai. Maniau, kad japonu atveju bus kaip tik priešingai. Dėl kokių samurajų ar kamikadzių ankstesnių "tradicijų" ir lankstesnio požiūrio į tai.
Vilius wrote: ↑2025-01-17 19:21
(Beje, kad jau paklausei, čia yra vienas iš ryšių su mano teorija - pas mane irgi sudėtingi procesai turi du nepilnus aprašymus - analitinį ir statistinį, ką pasistengus gal būtų galima sugretinti su Nyčės dvejopa morale)
Gali gal kiek plačiau apie tai ("analitinį" ir "statistinį" aprašymą), jei jau užsiminei apie tai?
Vilius wrote: ↑2025-01-17 19:21
Tai tas tavo pirmas kalbėtojas, kaip iš vadovėlio pyškino tuos faktelius būtent iš to plačiai priimto "naratyvo apie nyčę" - bet paties Nyčės balso jame beveik nesigirdėjo. Kas yra šiokia tokia problema, nes didelė jo originalaus turinio dalis yra gana literatūriška, ir kartais gal net tyčia truputį supainiota, kad skaitytojui nebūtų per lengva. Jei atmesime visus šiuos sluoksnius, liks tik sterilios ir nuobodžios nuograužos.
[...]Nyčė yra didelis ir gauruotas daiktas - jei nori iš jo išpešti ką nors įdomaus, teks pačiam pasigrumti pagal jo žaidimo taisykles. Kitų žmonių parašytos santraukėlės nelabai čia tau padės.
Nelabai suprantu iš kur tu čia nukabinai plačiai priimtą "naratyvą apie nyčę". Man ir nereikėjo kol kas paties Nyčės. Grumtis su Nyče ar jo didelės apimties tekstais neturėjau kol kas nei ūpo nei laiko. Man tuo metu buvo įdomi ir kitų gan specifinių žmonių trumpai išsakyta jų patirtis apie Nyčę. Kol tu buvai už forumo ribų, "išsikviečiau" sau kelis vlogerius, virtualius "pašnekovus" (Joe Folley, Jeffrey Kaplan ir pan.). Kad jie man iš savo pusės trumpai per savo prizmę papasakotų, ką buvo iš Nyčės skaitę ar apie kai kurias jo sau įdomias idėjas.
Ir nenurašyk taip skubotai minėtų vlogerių sąlyginio autentiškumo. Pvz., Joe Folley pats kažkur minėjo, kad skaitydamas vienoj vietoj Nyčės kūrybą interpretavo ar suprato vienaip, o kitur jau kiek kitaip. Žodžiu, gavau iš jų abiejų maždaug tai, ko panašiai ir tikėjausi pagal savo tuometinius poreikius. Kas jiems buvo įdomu ir ką jie išskyrė. Gal tu ir kokias specifines gėles kokioje pievoje klasifikuoji į kokias "ypatingas", "pribloškiančias" ir "eilines", tavo manymu?
Gal net kol kas gavau iš minėtų vlogerių daugiau naudos nei iš senų savo paskaitinėjimų apie Zaratustrą iš Nyčės kūrybos savo laiku iš man nepatikusio lietuviško vertimo.
Vilius wrote: ↑2025-01-17 19:21
Šiaip toks klausimas. O kaip jis techniškai tai padaro? Veidrodiškai apsuka video, ar moka rašyti veidrodiškomis raidėmis? (Ar aš iš viso failinau su savo optine vaizduote, ir ten nieko nėra apsukto?)
Nefeilinai. Ir aš iš pat pradžių spėliojau, kad Jeffrey Kaplan yra dešiniarankis, tik kameros vaizdas išverčiamas taip, kad jis matomam video atrodo kaip kairiarankis. Pamenu su veidrodžiu ir raidėm ir pats vaikystėje kažką buvau žaidęs. Pasirodo neklydau:
How this Lightboard Works
Vilius wrote: ↑2025-01-17 19:21
Apie Nyčę ir susijusias filosofines idėjas man geriausiai klausosi
essentialsalts kanalas.
Dėkui už nuorodą.
Vilius wrote: ↑2025-01-17 19:21
Aš ir nesakau, kad visi akademikai kalba/rašo tokiu tonu.
Man neretai visai patinka kai koks nors mokslo srityje dirbantis žmogus apibendrina nemenko skaičiaus kažkurioje srityje dirbusių kolegų ar kitų žmonių darbo (bandymų, klaidų, testavimo, keitimų, tobulinimo, ginčų, diskusijų ir pan.) vaisius ir kartu prie to savo paties mintis, kurių gavimui irgi nemenkai savo darbo įdėjo toje srityje, savaip pristato.